سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

بازار داغ کلاهبرداری در بازار موبایل/دریافت هزینه‌های بالا به بهانه نصب نرم‌افزار

بازار موبایل ایران به دلیل نظارت نه چندان دقیق و سود جویی برخی افراد به یکی از مشکلات بزرگ شهروندان تبدیل شده است.
 این روزها گوشی های موبایل در زندگی همه ما جا پیدا کرده اند و به بخشی جداناپذیر از آن تبدیل شده اند. به همین دلیل است که افراد بسیاری گاه هزینه های هنگفتی بابت تهیه این ابزار و وسایل پرداخت می کنند.

یکی از مشکلاتی که کاربران تلفن همراه با آن مواجه هستند مساله پشتیبانی از این وسایل است که باعث شده تا افراد بسیاری ترجیح دهند تلفن های همراهشان را بدون هیچ گارانتی خریداری کنند.

کم بودن تعداد نمایندگی‌های برندها، زمان‌بر بودن مراجعه به آنها از سویی و از سوی دیگر لیست مواردی که هر یک می‌توانند ابطال کننده ضمانت‌نامه به شمار روند موجب می‌شوند که در موارد متعدد افراد از خرید گوشی با ضمانت‌ خودداری کنند که همین مساله موجب می‌شود پس از خرید گوشی تلفن همراه در مواردی که برای آن مشکلی ایجاد می‌شود فرد نداند که می‌تواند به کدام تعمیرکار اعتماد کند.



در این زمینه تعمیرگاه‌های تلفن همراه نیز مانند فروشگاه‌های آنها زیر نظر دو گروه مجزا قرار دارند که همین مساله در موارد متعدد موجب می‌شود راه گریزی برای افراد متخلف وجود داشته باشد و اوضاع برای کاربران دشوارتر شود.

عدم وجود وارد کنندگان رسمی برای بسیاری از برندهای جهانی نیز یکی از مشکلات بزرگی است که باعث شده تا پشتیبانی پس از خرید تلفن همراه در موارد بسیاری معنی نداشته باشد و بسیاری از مشتریان بازار موبایل به سراغ دستگاه هایی بدون گارانتی بروند.

بازار داغ کلاهبرداری در بازار موبایل




پاساژ علاءالدین مدت ها است که به عنوان یکی از مراکز اصلی خرید و فروش موبایل در ایران شناخته می شود و افراد بسیاری برای تهیه آخرین دستگاه تلفن همراهشان به این پاساژ مراجعه می کنند. همین مساله باعث شده است تا اجازه مغازه های آن به شدت بالاتر از حد معمول باشد و مغازه داران نیز برای پرداخت اجاره به گران فروشی و در مواردی حتی کلاه برداری رو آورند.

یکی از موارد شکایت از علاءالدین مربوط به خانمی می‌شود که چندی پیش یک گوشی هوشمند را از این پاساژ خرید کرده اما پس از خروج از آن در خیابان جمهوری متوجه شده است که قیمت گوشی که خریده 200 هزار تومان کمتر از آنچه پرداخته است.

این خانم که نسبت به این موضوع به شدت گله‌مند است درخواست نظارت بیشتر و سرکشی به این واحدها را دارد. در نهایت هم شورا فروشنده مربوطه را ملزم به پرداخت مبلغی که به طور اضافه دریافت کرده می‌کند و در همان شورا این مبلغ از فروشنده دریافت و به خریدار بازگردانده می‌شود.

اما درباره نظارت به واحدهای فروشنده باز همان بحث قدیمی دوگانگی موجود در بازار موبایل پیش می‌آید که بخشی از فعالان این صنعت زیر نظر اتحادیه لوازم صوتی تصویری مشغول فعالیت هستند و گروهی دیگر زیر نظر اتحادیه تجهیزات مخابراتی و در نهایت این دوگانگی راه فراری اساسی برای فعالان این بازار باز می‌کند.

یکی از مراجعان دیگری که به شورا رسیدگی به شکایات مراجعه کرده آقای میانسالی است که تبلتی را از علاءالدین برای فرزندش تهیه کرده اما پس از چهار ماه دستگاه خریداری شده با مشکل مواجه می‌شود. به پیشنهاد فروشنده قرار می‌شود تبلت مورد نظر تعمیر و گارانتی یکساله نیز به خریدار واگذار شود.

اما نکته جالب و مهمی که در این میان به آن اشاره می‌شود آن‌که حتی به گفته خود اعضای شورا، شاید حدود 90 درصد شکایات این شورا به فروشندگان علاءالدین مربوط می‌شود.

بازار داغ کلاهبرداری در بازار موبایل



هزینه‌های بالا به بهانه نصب نرم‌افزار


یکی از فروشندگان علاءالدین هم درباره نصب نرم‌افزار صحبت می کند و با بیان این‌که هزینه نصب نرم‌افزار نهایتا 20 هزار تومان است می گوید: شاید خیلی بی‌انصافی نباشد اگر بگوییم در علاءالدین کاسب خوب وجود ندارد؛ اکنون در برخی مجتمع‌ها مانند بازار موبایل اوضاع به گونه‌ای است که حراست سخت‌گیری بسیار دارد و اگر فردی اقدام به گران فروشی یا فروش جنس تقلبی کند به هیچ عنوان اجاره مغازه او تمدید نمی‌شود اما در علاءالدین شاید اگر مغازه‌دار آشنایی سراغ نداشته باشید در هر صورت خرید گوشی نوعی ریسک باشد.

همچنین این فروشنده بحث برچسب برروی گوشی‌ها اشاره می‌کند می‌گوید: گاه برای نصب یک برچسب همکاران ما در علاءالدین مبالغ هنگفتی را از افراد طلب می‌کنند به عنوان مثال برخی دستگاه‌های موبایل هستند که ضد ضربه‌اند و ممکن است خریدار این موضوع را نداند به همین دلیل زمانی که مشتری به یک واحد مراجعه می‌کند، فرد به خریدار می گوید ما دو نوع برچسب داریم که یک برچسب عادی است و قیمتی حدود 10 هزار تومان دارد اما برچسب دیگر برچسبی است که از مواد ضد ضربه استفاده شده است؛ به عنوان مثال ممکن است به یکی از گوشیهای ضد ضربه چندی بار برروی ویترین خود بکوبد و بگوید بر روی این گوشی از این برچسبها استفاده شده و به همین ترتیب در بسیاری موارد به خصوص وقتی خریدار از آگاهی برخوردار نبوده حتی برای چنین برچسب‌هایی تا 400 هزار تومان هم پول گرفته شده است.

این فروشنده در عین حال می گوید: اکنون اجاره‌های بسیار بالایی که در علاءالدین وجود دارد باعث می‌شود که فروشندگان به راه‌های مختلف متوسل شوند تا بتوانند اجاره واحدهای خود را دربیاورند در این میان هیچ کس هم جرات نمی‌کند واحد خود را خالی کند و تحویل دهد چرا که اگر کسی چنین تصمیمی بگیرد؛ مالک علاءالدین از این تصمیم بسیار خوشحال می‌شود چراکه می تواند بلافاصله آن واحد را به قیمتی بیشتر اجاره دهد این در صورتی است که تمام فروشنده‌های این پاساژ منتظرند تا ارگان‌های دولتی در این زمینه اقدام کنند و وضعیت این پاساژ را سرو سامان دهند.

بازار داغ کلاهبرداری در بازار موبایل


افتخار در کلاه برداری


برخی از فروشندگان سودجو حتی گروهی را تشکیل داده‌اند و در طول روز هر فروشنده‌ای در بازار بتواند گوشی، نرم‌افزار یا وسایل جانبی را با قیمتی بسیار بالاتر از میزان واقعی به فروش برساند، این موضوع رکوردی برای آن روز محسوب می‌شود و زبان به زبان یا از طریق پیام‌سان‌های موبایل در بازار می‌چرخد و نه تنها از وی به عنوان کلاهبردار یاد نمی‌شود بلکه آن فرد به عنوان شاخ بازار شناخته می‌شود.

به عنوان مثال فروشنده‌ای رکورد فروش اپلیکیشن تا 150 هزار تومان، فروش لوازم جانبی 10 هزار تومانی با قیمت 90 هزار تومان را ثبت کرده و به آن می‌بالد.

در نظر داشته باشید که این موضوع در باره‌ی تمام فروشندگان کشور صدق نمی‌کند.

پس به شما توصیه می‌کنیم اگر این روزها قصد خرید موبایل دارید یا مجبورید به بازارهای موبایل سر بزنید از پیش اطلاعات دقیقی در مورد محصول مورد نظر خود کسب کنید و قیمت آن‌چه می‌خواهید را بررسی کنید تا سوژه‌ای برای شاخ شدن فروشندگان بازار نشوید.