سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

نظر

بهترین روش ها برای سالم نگه داشتن باطری تلفن همراه

احتمالا شما هم با توصیه شارژ دستگاه از ۸ الی ۱۲ ساعت و حتی عدم استفاده از وسیله در طول شارژ، مواجه شده باشید.
  موقع خرید لوازم الکترونیکی مانند گوشی موبایل، کامپیوتر های لپ تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی پیشرفته که همه فناوریهای روز در آن خلاصه شده است فروشنده تاکید میکندکه حتما 12 ساعت شارژ اولیه را رعایت کنید، این در حالی است که باتری های لیتیومی هرچقدر هم که در نگهداری آنها کوشا باشید، پس از چند ماه و چند سال شروع به ضعیف شدن می کنند و نیاز به تعویض دارند. پس اگر یکبار باتری خود را تا ‍100% شارژ کردید و یا تا 0% شارژ آن را خالی کردید خیال نکنید که دنیا به پایان رسیده است! با رعایت چند نکته ساده باتری شما عمر بیشتری می کند ولی در نهایت مانند سایر باتری ها احتیاج به تعویض دارد.


در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید!


باتریهای نیکل کادمیوم

در واقع اولین نسل تجاری باتریهای با تولید انبوه در ابزارهایی مانند موبایل و نوت بوک بودند. علامت مشخصه آنها این است که روی باتری Ni-Cd و یا خود کلمه نیکل-کادمیوم قید شده است. در دفترچه مشخصات هم عینا نوع و توان باتری قید میشود. این نوع باتریها اکنون منسوخ شده اند.

این نوع باتری ها بودند که می بایست در ابتدایی 12 ساعت شارژ کرد و هر بار هم باید تا انتها تخلیه می شدند تا شارژ مجدد موجب از بین رفتن سلولها نشود. تقریبا 5 سالی میشود که دیگر این نوع باتریها به دلایل مختلفی کنار رفته اند و در محصولات جدید به هیچ وجه کاربردی ندارند.

باتریهای یون لیتیومی

اینها نسل دوم تجاری باتریها در دستگاه های الکترونیکی هستند و علامت مشخصه آنها کلمه Li-On روی بدنه باتری و دفترچه مشخصات محصول است. این باتریها در موبایل و نوت بوک هنوز کاربرد دارند اما آنها هم با نسل جدیدتر در حال تعویض هستند.

این نوع باتری ها به هیچ وجه نباید تا سر حد تخلیه شدن کار کنند. باید در حد 10 درصد شارژ باقیمانده مجدد شارژ شوند و سپس تا 100 درصد مجددا” شارژ گردند.

باتریهای لیتیوم پلیمری

اینها نسل روز باتریها هستند که علاوه بر محدودیتهای کمتری که دارند ایمن تر و سبکتر هستند. علامت مشخصه آنها کلمه Li-Po یا Li-on-Po است. در دفترچه مشخصات محصول هم عینا نوع باتری با عبارت لیتیوم پلیمری یا کاملتر آن یون لیتیوم پلیمر قید میگردد.

این نوع باتریها هیچ محدودیتی در کاربرد ندارند. مهمترین علامت مشخصه اینکه دستگاه شما دارای این نوع باتری است آن است که در زمان اتصال به کامپیوتر با پورت USB شارژ شود. این باتریها نیازی نیست هر بار تا 100 درصد شارژ شوند سازندگان امکان شارژ با USB را در آنها قرار داده اند تا عمر باطری بهتری داشته باشند.

خوب در حال حاضر هر دستگاه الکترونیکی که بخرید به احتمال 99.9 درصد فاقد باطری نوع اول است که باطری نیکل کادمیومی بود. پس عملا شارژ 12 ساعته کاملا منسوخ و یک سنت پارینه سنگی است که کماکان در دهان افراد در حال گردش است. 
  
پیشنهاد از شرکت تخصصی ساخت و تولید باطریهای جدید

سال هاست که نسل جدید باطری های لیتیومی جایگزین باطری های نیکلی شده است؛ این جایگزینی شبهات بسیاری را برای کاربران جهت نگهداری از باطری دستگاهشان به وجود آورده و این شبهات و نگرانی ها با توجه به تفاوت های این دو نسل باطری چندان بی راه نمی باشد. در این نوشته سعی داریم با مطرح کردن روش هایی، باطری دستگاه خود را سالم تر نگه داریم. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.


1- محدود کردن اجرای برنامه‌ها در پس‌زمینه

هر اپلیکیشنی که در پس‌زمینه گوشی شما در حال اجرا باشد، از انرژی باتری استفاده می‌کند. این به معنی خالی شدن سریع باتری است. زمانی که ما یک برنامه را می‌بندیم، تنها از آن خارج شده‌ایم و این اپلیکیشن هنوز برای بررسی اطلاعات جدید، تماشای فعالیت‌های شما و پینگ سرور خود در پس‌زمینه در حال اجراست. بنابراین می‌توانید از اپلکیشن‌هایی که برای رفع این مشکل ساخته شده‌اند (App Killer) استفاده کنید اما آن‌ها هم مشکلات خود را دارند. 


در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید!

2- پرهیز از مصرف کامل باطری

هرگز نگذارید شارژ باطری شما به 0% برسد و دستگاه کامل خاموش شود. همیشه قبل از خاموش شدن دستگاه آن را شارژ کنید. طی تحقیقاتی که توسط ‍ battery university صورت پذیرفت، نتایج زیر حاصل گشت :‌

در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید! /// در حال کار

همانطور که در جدول بالا میبینید اگر در شرایطی که 50% باطری خالی شده است آن را شارژ کنید ، باطری شما به مراتب عمری بیشتر از یک چرخه 0 تا 100% شارژ را دارا خواهد بود.

3- همگام‌سازی‌ها را تنظیم کنید

اپلیکیشن‌هایی همچون مخاطبین و ایمیل از آن دست برنامه‌هایی هستند که شما اجازه می‌دهید همیشه در پس‌زمینه در حال اجرا و بر روی رم باقی بمانند. با این‌حال ترفند‌هایی وجود دارد که از مصرف انرژی باتری توسط آن‌ها جلوگیری کند. به تنظیمات دستگاه خود بروید و بازه زمانی همگام‌سازی آن‌ها را تغییر دهید. به جای هر ۵ دقیقه شاید به همگام سازی‌ آن‌ها در هر ۳۰ دقیقه نیاز داشته باشید. زمانی که این بازه زمانی را بیشتر کنید، مقدار زیادی از تلاش دستگاه برای همگام سازی و کسب اطلاعات تازه از وب‌سایت‌های مختلف را کاهش خواهید داد و با این کار عمر باتری افزایش پیدا می‌کند.


در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید!


4- پرهیز از شارژ کامل

باطری های لیتیومی هرگز نیاز ندارند به صورت کامل و 100% شارژ شوند. در واقع مطالعات نشان داده است که شارژ تا 80% میتواند شارژ‌ی ایده آل باشد؛ و احیانا اگر باطری را تا 100% شارژ کردید هرگز آن را بیشتر از آن به برق متصل نگذارید. این اشتباه یکی از نکاتی است که خیلی از ما سهوا مرتکب آن میشویم و سلامت باطری خود را به شدت به خطر می اندازیم. برای جلوگیری از این اتفاق میتوانید از آداپتور های هوشمندی استفاده کنید که خودشان پس از انجام شارژ کامل، از رسیدن برق به دستگاه جلوگیری میکنند.

5- تنها از چیز‌هایی استفاده کنید که نیاز دارید

عملکرد‌های پایه‌ای هر دستگاه هوشمند همچون وای‌فای، بلوتوث و جی‌پی‌اس در هنگام فعال بودن مقدار زیادی شارژ باتری مصرف می‌کنند. اگر در محلی هستید که به وای‌فای دسترسی ندارید یا در حال استفاده از بلوتوث یا جی‌پی‌ای نیستید، آن‌ها را خاموش کنید. وای‌فای بصورت دائم به دنبال مودم‌های نزدیک، بلوتوث به دنبال دستگاه‌های نزدیک و جی‌پی‌اس به دنبال ماهواره‌ها می‌گردد در حالی که هیچکدام از این موارد در دسترس نیست و شما به آ‌ن‌ها نیازی ندارید.

6- خالی کردن کامل شارژ به صورت ماهیانه

شاید این حرف با حرف هایی که در بالا مطرح کردیم کمی در تناقض باشد، ولی نکته ای پشت آن نهفته است! باطری های نوین که «باطری های هوشمند» نیز قلمداد میشوند، دارای این ویژگی هستند که زمان باقی مانده تا اتمام شارژشان را تخمین زده و به شما اعلام کنند. این تخمین ممکن است بعد از مدتی با اشتباهاتی مواجه شود که برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است هر ماه یک بار اجازه دهید باطری شما به صورت کامل خالی شده و دستگاه خاموش شود.

7- مصرف نمایشگر را کم کنید

پر مصرف‌ترین بخش هر گوشی هوشمند نمایشگر آن است. صفحه نمایش‌ها برای روشن ماندن از مقدار زیادی باتری استفاده می‌کنند. حال تنها با کم کردن این مقدار روشنایی مقدار زیادی عمر بیشتر برای باتری خود خواهید خرید. بهتر است در گوشی‌های هوشمند تنظیم مقدار روشنایی دستگاه را با فعال کردن گزینه Auto به خود دستگاه سپرد و مقدار روشنایی را بر روی نیمه قرار داد.

در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید!

8- خنک نگه داشتن باطری

یکی از مهمترین نکات در سلامت باطری دمای نگهداری از آن است. مجددا تحقیقات گروه battery university نتایج زیر را با خود به همراه داشته است :


در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید! /// در حال کار

همانطور که مشاهده میکنید هرچه دما بیشتر باشد عمر بیشتری از باطری کاسته میشود. پس اگر لپ تاپ شما دمای زیادی از خود ساطع میکند بهتر است از گجت های خنک کننده برای آن استفاده کنید.

9- ویبره را خاموش کنید

یکی دیگر از عواملی که عمر باتری دستگاه اندرویدی شما را تخلیه می‌کند، موتور ویبره است. موتور‌های الکتریکی ویبره به شدت برای فعالیت خود به انرژی باتری نیاز دارند، بنابراین ویبره دائم دستگاه برابر است با تخلیه بسیار سریع‌تر باتری. اگر به روشن ماندن ویبره نیازی ندارید، این ویژگی را غیر فعال کنید. 

10- استفاده از وسایل جانبی 

شما تنها مقدار معینی شارژ دهی می‌توانید از باتری دستگاه اندرویدی خود توقع داشته باشید. اما انواع مختلفی از پاور‌بانک‌ها و باتری‌های یدکی در بازار وجود دارند که می‌توانند در مواقع نیاز شارژ دستگاه شما را تامین کنند. حتی قاب‌هایی وجود دارند که می‌توانند شبیه به یک شارژر همراه عمل کنند و دغدغه شما از حمل دو دستگاه مختلف را از بین ببرند.


در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید!

11- گوشی را خاموش کنید

زمانی که گوشی هوشمند شما در حال خاموش شدن است و درصد‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند، آخرین راه برای تخلیه نشدن کامل باتری و هنوز داشتن مقدار اندکی شارژ، خاموش کردن دستگاه است. این راه در صورتی که منتظر تماسی ضروری هستید جوابگو نخواهد بود، بنابراین از حالت‌های ذخیره کننده باتری دستگاه مانند Ultra Power Saving در گوشی‌های جدید استفاده کنید. 

در ابتدا باتری خود را 12 ساعت شارژ نکنید!



اگر با رعایت تمام نکات بالا به نتیجه‌ای نرسیدید، پس اکنون وقت خرید یک باتری نو برای تلفن همراه‌تان، رسیده است. از خرید باتری‌های تقلبی و چینی خودداری کنید چراکه نتیجه چنین خریدی، به جزء پشیمانی نخواهد بود!



پایان پیام/