سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

نظر

باج افزار ها چگونه باج گیری می کنند؟

باج افزار ها، برنامه های مخربی هستند که با سو استفاده از اطلاعات شخصی کاربران اقدام به سودجویی و اخاذی از آن ها می کنند.
 یک برنامه مخرب اندروید که از کاربران باج گیری می کرد توسط محققین شرکت امنیت شبکه Zscaler کشف شده است. برنامه ای که ظاهرا به پرنوگرافی مشغول بوده است، در باطن با استفاده از دوربین جلوی گوشی ها از کاربران عکس می گرفته و به سرور خود منتقل می کرده. سپس گوشی های کاربران خود را قفل می کرده و با نمایش تصاویر آن ها به خودشان از کاربران تقاضای 500$ می نمود و در صورت عدم پرداخت، تصاویرشان را در اینترنت منتشر می کرد. یک متخصص امنیت گزارش کرده است که باج افزار ها یکی از روش های نوین اخاذی در اینترنت است.
باج افزار ها چگونه باج گیری می کنند؟
برنامه هایی که از کاربران با تهدید به افشای اطلاعات شخصی کاربران یا حذف و از بین بردن تمام اطلاعت کاربران از آن ها تقاضای پول می کنند به باج افزار معروف هستند. در ماه آگوست، شرکت امنیتی اینتل اعلام کرد که باج افزار ها در سال 2014 به میزان 127% رشد داشته اند. این شرکت علت این افزایش را راحتی در نوشتن کد این برنامه ها ذکر کرده است. با توجه به گفته های این شرکت، در طول تنها 10 روز مبلغی معادل 75 هزار دلار از کاربران اخاذی شده است.

اساس کار این برنامه ها ترس از انتشار عکس ها و مطالب شخصی کاربران است. اگر پول را نپردازید، اطلاعاتتان فاش می شود. یکی از باج افزار هایی که اخیرا معرفی شده است، پخش کننده های ویدئو های مستهجن است که به پرنوگرافی مشغول است. این برنامه ها در مارکت رسمی گوگل به نام گوگل پلی وجود ندارند اما امکان این که در مارکت های غیر رسمی وجود داشته باشند بسیار زیاد است و متاسفانه کاربران زیادی هم از این مارکت ها استفاده می کنند. شرکت Zscaler بیان کرده که باج افزار ها صفحه نمایش گوشی را در تمام مدت روشن نگه می دارند و اگر گوشی Restart شود باز هم گوشی قفل می شود و پیغام های این برنامه به نمایش در خواهند آمد.
باج افزار ها چگونه باج گیری می کنند؟
کاربران با رعایت چند نکته ساده می توانند در برابر این باج افزار ها خود را بیمه کنند و مطمئن شوند که به این برنامه های مخرب بر روی گوشی آن ها نصب نمی شود.

رضا شفیعی کارشناس IT در گفتگو با خبرنگار دریچه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تقریبا در تمام سایت های پورنوگرافی و غیر اخلاقی، این باج افزار ها وجود دارند و کاربرانی که وارد این سایت ها می شوند و یا از این برنامه ها استفاده می کنند، به آنها آلوده می شوند.

وی با بیان اینکه کاربران باید ترجیحا تمام برنامه های خود را فقط از بازار رسمی گوگل یا همان گوگل پلی که به صورت پیش فرض در تمام گوشی های اندروید وجود دارد دانلود کنند گفت: اگر برنامه ای را خارج از گوگل پلی دانلود و نصب می کنید، برای استفاده از آن برنامه، گوشی خود را به حالت SafeMode ببرید.

وی در پایان افزود:کاربران ترجیحا نباید چنین برنامه هایی را که شناختی از آن ها ندارند نصب و آز آنها استفاده کنند.
انتهای پیام/