سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

تصورش را بکنید روزی پشت کامپیوتر خود نشسته اید در صفحه مانیتور خود تصویر یک گل بسیار زیبا را می بینید و دوست دارید آن گل را بو کنید ویک دکمه را میزنید و بوی آن به سرعت در خانه شما پیچیده می شود
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگارن ؛تصورش را بکنید روزی پشت کامپیوتر خود نشسته اید در صفحه مانیتور خود تصویر یک گل بسیار زیبا را می بینید و دوست دارید آن گل را بو کنید ویک دکمه را میزنید و بوی آن به سرعت در خانه شما پیچیده می شود . این آینده ای نزدیک است که دیوید چئوک، استاد سیستم های فراگیر دانشگاه لندن در نظر دارد با توسعه طیف وسیعی از دستگاه های منحصربه فرد آنها را عملی کند  . 
چئوک می خواهد این تعامل همه حواس ما را در بر گیرد. تصور کنید در حال نگاه کردن به رایانه یا گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود هستید. همه چیزها در پشت یک صفحه شیشه ای قرار دارد که شما فقط آنها را می بینید. اما در دنیای واقعی شما می توانید پنجره خانه تان را باز کنید و آن چیزی را که پشت شیشه هست لمس کنید، بو کنید یا مزه آن را بچشید. چیزی که ما نیاز داریم این است که روش تعامل با رایانه ها را به حالتی شبیه دنیای واقعی تبدیل کنیم و بتوانیم از هر پنج حس در دنیای مجازی بهره ببریم.


در آینده ای نزدیک شاهدش خواهید بود : انتشار بو از طریق فضای مجازی

این دانشمند قصد دارد تا با کارنریج های مخصوصی که در گوشی ویا لپ تاپ قرا می گیرد بتوانید هر نوع بویی را منتشر کنید ودر فضای خانه خود آن را پخش کنید قیمت هر دستگاه با کارتریج معادل 240 هزار تومان می باشد اما این دانشمند می خواهد فراتر رفته و به کاربران این فرصت را بدهد که علاوه بر بو، لامسه را هم از طریق اینترنت به اشتراک بگذارند. به همین نیت او به کمک محققان ژاپنی ابزاری موسوم به «حلقه آغوش ارتباطی جهانی» را توسعه داده است.
این حلقه به گوشی متصل می شود وشما میتوانید با استفاده از آن با هر فردی که دوست دارید در هر جای دنیا ارتباط بر قرار کنید به طور مثال مادری می خواهد دست فرزندش را که چندین سال از او دور بوده بگیرد و نوازش کند وفرزند او در دورترین نقطه جهان می تواند دستان مادرش را احساس کند .
انتقال مزه یکی از هیجان انگیز ترین مراحل این فناوری است که با اختراع ماشین مزه الکترونیکی امکان پذیر شده است. با قرار دادن زبان بین دو حسگر فلزی زبان شما مزه های مختلفی را از ترش تا تلخ و شور یا شیرین از طریق فرکانس جریان الکتریکی عبورکننده از الکترودها تجربه می کند. مانند دو ابزار قبل، سیگنال های الکتریکی مربوط به طعم از طریق اینترنت قابل ارسال است.
البته می توان به یکی از معایب آن نیز اشاره کرد که اگر این تنکنولوژی عملی شود و به دست هر فردی بی افتد او می تواند گاز های سمی انتشار ده وباعث مرگ چندین نفر شود که این محققان باید تمام جوانب کار را در نظر بگیرند