سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

نظر

شبکه Wi-Fi را از ورود هکر ها ایمن کنید!

امروزه هک شبکه Wi-Fi به یکی از ساده ترین روش ها برای هکرها تبدیل شده که بسیاری از افراد نگران این قضیه هستند.اما نگران نباشید!


به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه اکثر افراد برای دسترسی به اینترنت ، از مودم های بیسیم یا همان wifi استفاده میکنند ، بدون اینکه از خطرات آن آگاه باشند.از خطراتی مثـل دزدیده شدن اطلاعات شخصی و رمز کارت های بانکی گرفته تا سوء اســتفاده  مخفیانــه از اشتراک اینترنت.


شبکه Wi-Fi را از ورود هکر ها ایمن کنید!



بیش از ۹۰ درصد مودم های wifi در سرتاسر ایران ،براحتی قابل نفوذ هستند.شاید تصور کنید که چه فرد متخصصی قرار هستش که مودم من رو هک کنه ؟! ولی این رو بدونید که امروزه نرم افزارهایی طراحی شده که اگه مودم شما ایمنی لازم رو نداشته باشه ،هرکسی میتونه اونرو هک کنه ، حتی خود شما که از این موضوع بی اطلاع هستید !

آشنایی با شبکه وای‌فای

پیش از این که متوجه شوید فردی در حال استفاده از اینترنت بی‌سیم شماست، بهتر است مطالبی اساسی را در مورد شبکه رایانه خود بدانید.
شبکه بی سیم شامل یک اتصال اینترنتی باند پهن از مودم‌های DSL، کابلی و ماهواره‌ای است. شما مودم را به یک روتر بی‌سیم وصل می‌کنید سپس این روتر بی‌سیم سیگنال‌ها را پخش و یک شبکه ایجاد می‌کند. این همان چیزی است که به آن شبکه داخلی یا LAN می‌گویند. LAN جایی است که شما دستگاه‌های جانبی خود، مانند رایانه یا لپ‌تاپ و پرینتر را در آن راه اندازی می‌کنید. روتر شما جدولی به نام پروتکل پیکربندی پویای میزبان یا DHCP خواهد داشت. این جدول فهرستی از تجهیزات رایانه‌ای ارائه می‌کند که اجازه دسترسی به رایانه شما را دارند.

هر یک از دستگاه‌ها آدرس کنترل دسترسی به رسانه‌ها یا MAC مخصوص به خود را دارند که این آدرس‌دهی نوعی شناسایی منحصربه‌فرد کارت شبکه است. آدرس‌های MAC را تولیدکنندگان کارت‌های شبکه تعیین می‌کنند؛ اما اگر کاربران چگونگی تغییر این آدرس را بدانند، می‌توانند آدرس دلخواه خود را جایگزین کنند. روتر از این آدرس‌ها برای تعیین پروتکل اینترنت یا آدرس آی پی برای هریک از دستگاه‌های شبکه شما استفاده می‌کند. آگاهی از آدرس‌های MAC و آی پی تجهیزاتتان زمانی که گمان می‌کنید ممکن است کسی از وای‌فای شما در حال استفاده باشد، سودمند است.
ممکن است بعضی از این اصطلاحات رایانه‌ای باعث سردرگمی‌شما شده باشند، اما اصلا نگران نباشید. مهم این است که حالا می‌دانید هنگامی‌که می‌خواهید اتصال وای‌فای خود را بررسی کنید، باید به دنبال چه چیزی باشید.

شبکه Wi-Fi را از ورود هکر ها ایمن کنید!


چرا شبکه های wifi ایمن نیستند ؟
مودم های اینترنتی بیسیم یا همان wifi بدلیــــل استفاده از امواج رادیویی برای انتــــقال اطلاعات، علاوه بــر محل سکونـــــت یا محل کار شــــــما ، در ساختمان های مجاور نیز قابل دسترسی هستنـد و به همیـــن علــــت اســـت که زمانـــــی که شـــــما wifi تلفن همــــــراه ،تبــــلت و یا لپ تاپ خود را روشـــن می کنیـد ،بعد از گذشـــت چنـــد ثانیـــه، چندیـــن و چند شبکه ی wifi مختــلف را پیــــدا خواهید کـرد که نشـــان دهنـــده ی شبــــکه های wifi در اطــــــراف شـــــما مــــی باشنــد و اگــــر هـــر کدام از ایـــــن شبــــکه ها دارای ایمنــــــی لازم نـــــباشند، بـــــــراحتـــــــی مــــــی تــــــوان بــــه آن نفـــــــوذ کـــــــرد .


شبکه Wi-Fi را از ورود هکر ها ایمن کنید!


چگونه یک شبکه wifi هک می شود ؟
زمانــــــــی که شما به یـــــــک شبـــــــکه ی wifi متصـل می شــوید، ارتبـــاط شـما تا مـــودم wifi، بصــورت بیســیم و از طریـــق امـــواج رادیویــــی مــــــی باشد.اگــــر تصور می کنیــــد ایــن امــواج بصـــورت مستقیــم به مــودم منتــــقل مـی شود، کامـــــلا در اشتـــباه هستیـــــد.  ایـــن امواج بصورت دایــره وار و تا شــــعاع ۵۰ متـــری پراکنــده مـی شوند و اگـــر فرد خرابکاری کـــه با نام هَکِر شناختـه مــی شود ،قصــد نفــــوذ در شبــکه ی شــما را داشتـــه باشـــد ، براحتــــی می توانـــد ایـــــن امـــــواج را دریافــــت و آنها را رمــز گشایی کنـــــد و با بدســـــت آوردن رمـــــز شبــــــــکه ی wifi ، به آن نفـــــــــوذ کنـــــــــد.

چگونه از نفوذ به شبکه wifi خود آگاه شویم ؟
یک فــرد خرابــکار (Hacker) ، بــعد از نفــــوذ به شبکه ی wi-fi ، بصورت نامحسوس وارد سیستــم های کامپیوتری و تلفن همراه شما شـده ، به فایـــل ها، تصاویر و ویدئوهای شخصی شما دسترسی پیدا خواهد کرد ؛ با کنتــرل پـرداخت های اینتــــرنتی، به شماره کارت و رمز حساب بانکــی شما دست پیدا خـواهد کــرد و یا حتـی از از اعتـبار اینتــرنت شما سواستفاده خواهد کرد ؛ به همیــن علـت است که گاهـی تصـور می کنید حجم اینترنت خریداری شده ی شما ، خیلی سریـــع به پایان مــی رسد.در ایـــن مواقــــع بهتریــــن و ساده تریــــــن راه، ایمــن سازی مودم های wi-fiو از بیـن بردن تمامی نـــــقاط قابـــــل نفـــــــوذ به شبـــــــکه می باشد.


شبکه Wi-Fi را از ورود هکر ها ایمن کنید!


آیا شبکه wifi منزل یا محل کار شما ایمن است؟
می توان با انجام یکسری تنظیمات امنیتی بر روی مودم های wifi تا ۹۹ درصد ، شبکه های خود را در برابر نفوذ ایمن سازیم؛بصورت پیش فرض ، این تنظیمات بر روی مودم های wifi شما انجام نگرفته است و همین موضوع شما را تبدیل به هدف های بعدی هکرها می نماید. شما بدون داشتن کوچکترین آشنایی با مفاهیم شبکه های کامپیوتری و تنها با دیدن فیلم های آموزشی که ما برای شما آماده نموده ایم، میتوانید تنظیمات مورد نیاز را بر روی مودم wifi خود انجام دهید.


ترفند های مفیدی که مانع از هک شدن شبکه Wi-Fi  شخصی خود میشود:

1-استفاده از WPA
بسیاری از افراد برای محافظت شبکه Wi-Fi خود از کد WPE استفاده میکنند.ولی امروزه هکرها میتوانند وایرلس های دارای اینگونه پسوورد(WPE) را در مدت بسیار کوتاهی و به راحتی هک کنند!پس برای محافظت بیشتر وایرلس خود حتما از پسوورد WPA استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از پسوورد WPA باید WPS خود در تنظیمات مودم را در حالت Disable قرار دهید.این روش مهمترین و ساده ترین راه برای محفوظ ماندن از هکرها میباشد!


شبکه Wi-Fi را از ورود هکر ها ایمن کنید!



۲-از یک پسوورد WPA قوی و امن استفاده کنید
همیشه مطمئن شوید پسووردی که انتخاب کرده اید طولانی و تصادفی باشد تا براحتی توسط هکرها شکسته نشود.برای تست کردن اینکه پسوورد انتخابی شما چقد قوی و ایمن است میتوانید از سایت جالب www.cloudcracker.com استفاده کنید!

در این سایت یکسری اطلاعات (غیر از پسوورد) از شما خواسته میشود.سپس سایت شروع به پیدا کردن پسوورد شما با استفاده از اطلاعات میکند(دقیقا همان روش مورد استفاده هکرها برای پیدا کردن پسوورد!!) .اگر سروس موفق به پیدا کردن پسوورد شما نشد,به این معنی است که شما از یک پسوورد با ضریب امنیتی بالا استفاده کرده اید و اگر موفق به پیدا کردن پسوورد شما شد,به این معنی است که پسوورد شما ایمن نمیباشد و شما راهی جز تغییر پسوورد ندارید!


۳-نام Wireless خود را پنهان کنید!
اکثر افراد بعد از خریداری یک سیستم wireless اقدام به تغییر نام آن میکنند.

بسیاری از افراد ازحالت Broadcasted برای نامگذاری شبکه خود استفاده میکنند(حتی حالت پیش فرض شرکت سازنده برای نامگذاری حالت Broadcasted است).این حالت سبب میشود افراد به راحتی شبکه شما را شناسایی و ازآن استفاده کنند.ولی حالت Service set identifier یا SSID میتواند در وضعیت Hidden قرار بگیرد.بگونه ای که کسی جز شما نتواند نام شبکه را پیدا کند و این امر کمک زیادی به محفوظ ماندن وایرلس شما میکند.

با کمک راه های فوق به راحتی میتوانید از نفوذ هکرها به شبکه خود جلوگیری کنید.

همچنین توجه داشته باشید همیشه وضعیت firewall سیستم خود را on قرار دهید.