سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

اگر دنبال یک لپ‌تاپ با نمایشگر لمسی هستید ، این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،شرکت ایسوس برای یکی از محصولات خود یعنی VivoBook S400C توانایی مهم و اساسی انتخاب کرده و آن "لمسی بودن صفحه‌نمایش" است. 

باید دانست که این لپ‌تاپ علاوه بر اینکه در دسته Vivobook ها قرار دارد، به عنوان اولترابوک نیز شناخته می‌شود. صفحه‌نمایش VivoBook S400C چند لمسی حرارتی و از نوع براق است. 
همچنیـن شرکـت ایسوس نـرم‌افـزاری را برای ویندوز هشت طراحی کرده که بـه وسیله آن می‌توان صدای خروجـی را در موقعیـت‌های مختلف تنظیم نمود. 
علاوه بر ویژگی‌های فوق باید این نکته را هم دانست که طراحی ظاهری آن جلوه‌ای بسیار زیبا دارد. البته خالی از لطف نیست که بدانید این لپ‌تاپ داری پردازنده سری U اینتل می‌باشد که نسبت به پردازنده‌های سری M بازده کمتری دارد اما باید در نظر داشت که این پردازنده، میزان کمتری از باتری را مصرف می‌نماید. 
در پایان نیز به این نکته اشاره می‌شود که متاسفانه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه ذخیره‌سازی این Vivobook نسبتا پایین است.

با کمک نرم افزار مدیریت دانلود Internet Download Manager می توانید سرعت دریافت فایل ها از اینترنت را تا 5 برابر افزایش دهید.
به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،Internet Download Manager یا به اختصار IDM نرم افزاری پیشرفته برای مدیریت و افزایش سرعت دانلود است که با سیستم هوشمند خود مدیریت کردن فایل‌های دانلود را آسان‌تر می‌سازد، این برنامه با تکنولوژی جدید خود باعث سرعت بخشیدن به امر دانلود کردن فایل‌ها می‌شود و طبق گفته شرکت سازنده تا 5 برابر سریعتر از حالت معمولی می‌تواند دانلود کند.
قابلیت‌های کلیدی نرم افزار Internet Download Manager :
- افزایش سرعت دانلود تا 5 برابر توسط سیستم هوشمند تقسیم بندی پویا
- قابلیت Resume جهت قطع و ادامه دانلود در زمان دیگر بدون از دست داده اطلاعات دانلود شده
- پشتیبانی از تمامی مرورگرها و برنامه‌های رایج در بازار
- قابلیت خودکار چک کردن فایل‌ها توسط ضد ویروس‌ها
- قابلیت دانلود چندگانه فایل‌ها
- قابلیت زمان بندی پیشرفته برای مدیریت دانلودها.
- قابلیت Speed Limiter جهت محدود نمودن سرعت دانلود
- پشتیبانی از زبان‌ها مختلف از جمله زبان فارسی

جعبه دانلود Internet Download Manager 6.21 Build 10
مخصوص ویندوز
رمز عبور فایل : www.yjc.ir

برای تغییر در تلفن‌همراه خود و مشاهده یک اینترفیس جدید در آن با اورژانس IT همراه شوید.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،Nova Launcher  یکی از زیباترین لانچرهای موجود برای اندروید است که می تواند بهترین جایگزین صفحه خانگی اسمارت فون شما باشد. 


این لانچر فوق العاده ، امکان شخصی سازی اینترفیس گوشی را به شما خواهد داد و با نصب آن برروی موبایل یا تبلت خود تغییرات گرافیکی و کم نظیری را در اسمارت فون خود مشاهده خواهید کرد.

برخی از ویژگی های Nova Launcher اندروید :

- افزایش تعداد صفحات خانگی تا 9 صفحه

- پشتیبانی از آیکون تم های لانچرهای مختلف

- تنظیم تعداد آیکون ها در طول و عرض صفحه

- 8 افکت متنوع در جابجایی بین صفحات هوم اسکرین

- تعیین میزان شفافیت صفحات منو

- امکان مخفی کردن لیبل آیکون ها



جعبه دانلود  "Nova Launcher 3.1 Final"
مخصوص اندروید

به کمک مرورگر فایرفاکس می‌توانید با سرعت هرچه تمام‌تر و ایمنی بالاتر وبگردی کنید.
به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،Mozilla Firefox محصولی از کمپانی Mozilla مرورگر اینترنتی امن، مطرح، قدرتمند و با امکانات فراوان و سرعت بالاست.
توانایی باز نمودن تمامی پنجره ها به صورت Tabbed Browsing تحت یک پنجره ی Firefox و توانایی جلوگیری از باز شدن پنجره های تبلیغاتی مزاحم به صورت Pop-up از جمله ویژگی های این مرورگر می باشد. امنیت بالا و جلوگیری از ورود Spyware ها و جاسوس ها به سیستم شما ویژگی برتر این نرم افزار است. مجهر به موتور قدرتمند جستجوی درونی می باشد و همچنین از سرعت بالا در دانلود فایل ها از اینترنت سود می برد، می تواند فایل های دانلود شده را دسته بندی نموده و خودش در پوشه ای خاص ذخیره نماید.
محیط زیبا همراه با امکانات فراوان از قبیل تغییر در شکل ظاهر و اضافه یا حذف نمودن Toolbar ها کار با فونت های مختلف و درشت و ریز کردن صفحه همچنین مجهز بودن به Theme های گوناگون بر زیبایی و توانایی این مرورگر افزوده است.

آیفون های شش با همه امکاناتی خوبی که دارند فاقد برخی قابلیت های تلفن های همراه امروزی هستند.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،آیفون های شش علیرغم تمام امکانات خوبی که دارند فاقد برخی قابلیت ها هستند که در این مطلب می خواهیم این قابلیت ها را مورد بررسی قرار دهیم :

1- عدم رنگ بندی متنوع : آیفون های شش به طور رسمی در سه رنگ خاکستری ، نقره ای و طلایی بفروش می رسند.

2- آیفون های شش بر خلاف اسمارت فون های امروزی ضد آب نیستند.

3- رزولوشن نمایشگر آیفون های شش هنوز به فول اچ دی نمی رسد.

4- دوربین آیفون های شش در مقایسه با سایر تلفن های همراه دارای پیکسل بالایی نبوده و فلاش آن عملکرد ضعیف دارد و دوربین جلوی دستگاه نیز برای تهیه تصاویر سلفی مناسب نیست.

5- باتری آیفون شش در مدل 4.7 اینچی نیز عملکرد قدرتمندی ندارد و تنها می توان 14 ساعت با آن مکالمه کرد.

به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران،CM Security با سرعت بالا و بدون ایجاد کاهش سرعت ، دستگاه اندرویدی شما را اسکن و در صورت مشکل امنیتی به شما اطلاع می دهد.

قسمت دیگری که در این نرم افزار وجود دارد حفاظت از برنامه و عکس ها و اطلاعات شخصی بوده که توسط آن می توان دسترسی سایرین را به این بخش ها ممنوع و محدود کرد.

واحد خبر mobile.ir : کمپانی بلک‌بری در روز سه‌شنبه 29 جولای 2014 (7 مرداد 1393) اعلام کرد که در آستانه خرید یک شرکت خصوصی آلمانی به نام Secusmart قرار دارد. Secumart -- که اخیرا به‌دلیل نرم افزار ضد استراق سمعش به شهرت رسید -- در زمینه رمزنگاری صوت و داده‌ها و تامین امنیت دستگاه‌های موبایل فعال بوده و از سال 2009 با بلک‌بری همکاری داشته است. گفته می‌شود هدف بلک‌بری از این اقدام آن است که Secusmart به هسته مرکزی تامین امنیت مجموعه دستگاه‌های بلک‌بری تبدیل شود. بلک‌بری با انجام این معامله، گستره فعالیت خود را افزایش داده، و در آن واحد امنیت محصولات خود را تقویت خواهد کرد.

بلک‌بری که از پیشگامان تولید و عرضه تلفن همراه محسوب می‌شود، چندی است از میدان رقابت با دیگر کمپانی‌ها فاصله گرفته ولی با روی کار آمدن مدیر عامل جدید به نام جان چن (John Chen) -- که همیشه از او با عنوان استاد تحول در صنعت تکنولوژی یاد می‌شود -- بارقه‌های امید در این شرکت زنده شده و اقدام اخیر، جدیدترین کاری بوده است که این شرکت برای یافتن بازار‌هایی با مخاطب خاص کلید زده تا بتواند جایگاه خود را در حوزه‌ای که مدتهاست به رقبایی چون آیفون اپل و گلکسی سامسونگ واگذار کرده، دوباره پیدا کند. به گفته جف بلابر (Geoff Blaber) تحلیل‌گر CCS Insight « دیدن اینکه بلک‌بری پس از یک دوره اقدامات ضربتی و بی‌تدبیرانه در برخورد با مسایل، به شناسایی بازار و سرمایه‌گذاری درازمدت در بخش خدمات سازمانی روی آورده، یک نشانه امیدوار کننده است.»

به گفته دکتر هانس کریستوف کوئل (Hans-Christoph Quelle) -- مدیر عامل Secusmart -- یکی از اهداف این شرکت آن است که نرم‌افزار‌های خود را به دست هر نخست وزیر و رییس جمهوری در دنیا برساند. وی می‌گوید: «از این پس دیگر نیازی نیست منتظر پیدا کردن خط ثابت مطمئن بمانید.» منظور کوئل از این جمله آن است که صدای اشخاص باید با امنیت بیشتری مخابره شود. او معتقد است هر مکالمه‌ای ممکن است به وسیله سیستم‌های کامپیوتری یا دستگاه‌های استراق سمع کنترل شود. وی می‌افزاید: «گوش دادن به مکالمات و نسخه‌برداری از آنها کاری بسیار ساده است. مکالمه نیاز به حفاظت دارد و اهمیت آن درست به اندازه اهمیت فایل پاورپوینتی است که یک مقام مسئول قصد دارد در جلسه‌ای محرمانه ارائه کند.» ناگفته نماند که Secusmart وظیفه تامین امنیت دستگاه‌های موبایل مقامات دولتی آلمان و کانادا را بر عهده دارد. از این جمله می‌توان به گوشی بلک‌بری آنگلا مرکل -- صدر اعظم آلمان -- اشاره کرد که پس از رسوایی جاسوسی آمریکا در سال گذشته مورد استفاده وی قرار گرفته است.

Angela Merkel and Secusmart

با وجود اینکه جان چن قصد رقابت در بازار تلفن همراه هوشمند را دارد، در عین حال فعالیت خود را بر روی توانایی‌های قدرتمند بلک‌بری در زمینه مدیریت دستگاه‌های موبایل و تقویت امنیتی متمرکز کرده است. وی ضمن مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه به منظور رقابت در حوزه امنیت موبایل، همکاری با Secusmart پوئن مثبتی برای بلک‌بری به حساب می‌آید گفت: «همه می‌خواهند راجع به استراق سمع صحبت کنند، در‌حالی‌که قضیه واقعا به اینجا ختم نمی‌شود. اکنون دولت‌ها و شرکت‌ها هرچه بیشتر به دنبال امنیت در دستگاه‌های موبایل خود هستند.» چن یادآور شد که پس از یکپارچه شدن دستگاه‌های بلک‌بری با نرم‌افزار‌ امنیتی Secusmart «امنیت مکالمات طبقه‌بندی شده مقامات بلند‌پایه کشور‌ها تامین خواهد شد.» وی با بیان اینکه بلک‌بری توجه خود را به ارگان‌های تحت نظارت دولت نظیر بخش‌های مالی، انرژی و بهداشت و درمان معطوف کرده است اضافه کرد: «خرید شرکت Secusmart نشان‌دهنده تمرکز ما در مقابله با افزایش هزینه‌های امنیتی و تهدید‌های فراوانی است که دامنه وسعت آنها از حریم خصوصی کاربران تا امنیت ملی را در‌بر می‌گیرد.»

طرح EMM یا مدیریت موبیلیتی سازمانی

جان چن در نشست بلک‌بری که در موزه هنر و طراحی نیویورک برگزار شد، گفت: «ما مشتری‌های خوبی داریم که خود گواهی بر کیفیت کار ما هستند؛ مشتریان سازمانیِ متعدد که به ما اعتماد کرده‌ و از ما توقع کار بیشتر دارند.» کار بیشتر از منظر چن و بلک‌بری، حول امنیت و صنایع تحت نظارت دولت می‌چرخد. چن عنوان کرد که به رغم تمرکز فعالیت بلک‌بری در آمریکای شمالی، استراتژی این شرکت یک استراتژی جهانی است. به گفته وی همانطور که آسیا بازاری قوی برای بلک‌بری بوده است، کشور‌های منطقه EMEA (اروپا، خاور‌میانه و افریقا) نیز به همان میزان قدرتمند ظاهر شده‌اند. کاملا واضح است که بلک‌بری با ورود به این حوزه (امنیت دستگاه‌های موبایل) و جلب مشتریان مختص به خود، قصد دارد با ایجاد یک بازار انحصاری، خود را از دیگر شرکت‌ها متمایز کند. حال چالش عمده‌ای که پیش روی این کمپانی قرار دارد آن است که شرکت‌ها را متقاعد کند تا کار مدیریت و تامین امنیت دستگاه‌های موبایل، اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسانی خود را به بلک‌بری بسپارند.

مشتریان بلک‌بری تمام دولت‌های گروه G7، شانزده دولت از گروه G20، ده کشوری که همگی آن‌ها صاحب بزرگترین شرکت‌های داروسازی، حقوقی و صنایع اتوموبیل‌سازی هستند و 5 شرکت صاحب‌نام نفتی و گازی را شامل می‌شود. اکنون سؤال اینجاست که آیا این دولت‌ها و شرکت‌ها بلک‌بری را یک کمپانی از رونق افتاده و در انتهای دوران کاری خود تصور می‌کنند، یا آن را شرکتی می‌دانند که در کار خود نوآوری داشته و می‌تواند شریک خوبی در آینده باشد.

چن با اشاره به اینکه در دوسال اخیر کمپانی پروسه بازسازی طولانی و سختی را پشت سر گذاشته است عنوان کرد که شرکت با اتمام تعدیل نیرو در انتهای جولای به زودی در مسیر رشد قرار خواهد گرفت. چن افزود: «ما از همین حالا اقدام به جذب نیرو کرده‌ایم ولی فعلا شیب استخدام‌ها ملایم خواهد بود.» وی اظهار امیدواری کرد که با عرضه دو محصول جدید بلک‌بری با نام‌های بلک‌بری پاسپورت و بلک‌بری کلاسیک و هم‌چنین ارائه نسخه به‌روز‌شده نرم‌افزار مدیریت موبایل بلک‌بری، درآمد این شرکت در نیمه سال آینده رو به افزایش خواهد گذاشت.


واحد خبر mobile.ir : در سال 2011 قراردادی میان مایکروسافت و سامسونگ صورت گرفت. طبق مفاد این قرارداد هر دو کمپانی لایسنس متقابل حق اختراعات یکدیگر را -- که گستره وسیعی از محصولات دو کمپانی را پوشش می دهد -- بدست می آورند. علاوه بر این بر اساس این قرارداد سامسونگ به ازای فروش هر گوشی هوشمند که به سیستم عامل اندروید مجهز است موظف به پرداخت مبلغی به مایکروسافت گردید. اما از پاییز گذشته اختلافاتی بر سر پرداخت این مبلغ میان دو شرکت به وجود آمده‌ است. سامسونگ پرداخت حق امتیاز مایکروسافت را با تاخیر انجام داده و اظهار کرده است که علاقه‌ای به ادامه پرداخت حق امتیاز ندارد.

مایکروسافت معتقد است که این قرار داد برای هر دو شرکت مفید بوده است. در سال 2011 هنگامی که سامسونگ تفاهم نامه را با مایکروسافت امضا کرد 82 میلیون گوشی هوشمند مجهز به اندروید را به فروش رساند و در سه سال بعد این تعداد به 314 میلیون رسید. هم اکنون این شرکت بهترین موقعیت در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را داراست. سامسونگ پیش بینی می‌کرد که این قرارداد برایش مفید باشد اما هیچ کس انتظار نداشت چنین افزایشی در فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ ایجاد شود.

پس از مالکیت نوکیا توسط مایکروسافت، سامسونگ بهانه‌ای برای نقض تعهد خود به دست آورد و در طی نامه‌ها و گفت‌وگو‌های فراوان با میکروسافت، اظهار کرده است که با مایکروسافت در مورد مضمون قرارداد فی‌مابین اختلاف نظری اساسی دارد. هرچند به عقیده‌ی مایکروسافت مالکیت نوکیا توسط آن‌ها سبب ابطال قرارداد نمی‌شود. به گفته‌ی دیوید هوارد -- نایب رئیس و قائم مقام مشاور عمومی مایکروسافت -- علت اصلی نقض قرارداد توسط سامسونگ 4 برابر شدن فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت است. چرا که با افزایش فروش گوشی‌های هوشمند، سامسونگ موظف به پرداخت مبالغ بیشتری به مایکروسافت خواهد بود. لازم به ذکر است مبلغ حق امتیاز مایکروسافت محرمانه باقی مانده است.

Microsoft

همچنین هوارد در نوشته‌ای که منتشر کرده گفته است: «مایکروسافت برای مشارکتش با سامسونگ ارزش قائل است و به آن احترام می‌گذارد. ما تنها از دادگاه می‌خواهیم اختلافات ما را حل کند و انتظار داریم این قرارداد ادامه پیدا کند.»

در سوی مقابل سامسونگ در بیانیه‌ای اظهار داشته که شکایت نامه را با جزئیات مرور خواهد کرد و پاسخی مناسب خواهد داد.

مایکروسافت در تلاش است تا در بازار گوشی‌های هوشمند با محصولاتی که مجهز به سیستم عامل اندروید هستند رقابت کند. به عنوان بخشی از این هدف مایکروسافت با عقد قراردادهایی شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های اندرویدی را متقاعد کرده تا مبالغی را به عنوان حق امتیاز به او بپردازند. بدین ترتیب علاوه بر سود مالی مستقیم مایکروسافت، هزینه تولید گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید نیز بالا می‌رود و این امر مشوق تولیدکنندگان برای فاصله گرفتن از اندروید و حرکت به سمت بستر ویندوزفون مایکروسافت خواهد بود. بر اساس تخمین تحلیل گران مایکروسافت سالانه میلیارد‌ها دلار بابت این قرارداد‌ها دریافت می‌کند. سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و برخی کمپانی‌های دیگر با پرداخت این مبالغ موافقت کرده‌اند. اما یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که تن به چنین قراردادی نداده شرکت موتورولا بوده و این شرکت از سال 2010 وارد دعوای قضایی علیه مایکروسافت شده است.


واحد خبر mobile.ir : با آنکه ممکن است شرکت هواوی برای بسیاری از مصرف‌کننده‌ها ناشناخته باشد، اما این شرکت چینی در سال‌های اخیر به تهدیدی برای شرکت سامسونگ الکترونیکس -- بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند -- تبدیل شده است.

مطابق گزارش IDC -- یکی از شرکت‌های تحلیلگر مطرح در بازار فناوری اطلاعات و مخابرات -- سهم بازار هواوی به عنوان سومین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان، از 4.3 درصد در سه ماهه دوم سال گذشته به 6.9 درصد در سه ماهه دوم سال 2014 رسیده است. این درحالی است که سهم سامسونگ در بازار از 32 درصد در سال گذشته به 25 درصد نزول کرده و اپل نیز با کاهش اندکی در سهم بازار مواجه شده است. در عین حال، هواوی در سه ماهه دوم سال جاری در زمینه فروش نیز نسبت به زمان مشابه سال گذشته، رشد 95 درصدی داشته است؛ در حالی که این میزان برای سامسونگ نسبت به زمان مشابه سال گذشته 3.9 درصد کاهش را نشان می‌دهد. به این ترتیب، تحلیلگران مسیر رشد شرکت هواوی را تهدیدی جدی برای سامسونگ می‌دانند، چراکه هر دو شرکت گوشی‌هایی با قیمت متنوع و مبتنی بر سیستم عامل اندروید تولید می‌کنند و بازارِ هدف آنها مشابه است.

Richard Yu

ریچارد یو -- رئیس گروه تجاری بازار مصرفی هواوی -- در حال معرفی اسمارت فون Ascend P7

در واقع با آنکه اندروید حدود 85 درصد از بازار سیستم عامل گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و می‌توان گفت که انحصار بازار را در این زمینه در دست گرفته است، اما شرکت سامسونگ که مدت‌هاست روی سیستم عامل تایزن (Tizen) به عنوان جایگزینی برای اندروید کار می‌کند و این سیستم عامل را در تجهیزات پوشیدنی و تلویزیون خود استفاده کرده است، هنوز در کاربرد نسخه موفقی از آن در اسمارت‌فون‌ها به توفیقی دست نیافته است. به همین سبب، سامسونگ در جولای سال جاری (تیر ماه) عرضه عمومی اولین گوشی هوشمند مبتنی بر سیستم عامل تایزن -- موسوم به Samsung Z -- را در روسیه به تعویق انداخت. تأخیرهای پی‌در‌پی در عرضه این سیستم عامل به تردیدها در خصوص مشکلات سامسونگ در کاربرد آن دامن زده است. مطابق گزارش فوربس، سامسونگ در فوریه سال جاری میلادی (اسفند 1392) از مشتریان ساعت هوشمند خود -- موسوم به Gear 2 -- درخواست کرد که سیستم‌ عامل ساعت خود را از اندروید به تایزن تغییر دهند و به آنها قول داد که با این تغییر، در عین بهره‌مندی از اَپ‌های بیشتر عمر باتری بهتری نیز خواهند داشت.

اما هواوی ظاهراً قصد ندارد به کمپ رقیب خود بپیوندد و از تایزن در محصولاتش استفاده کند.

در همین خصوص، ریچارد یو -- رئیس گروه تجاری بازار مصرفی هواوی -- اخیرا در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال --که در تاریخ 24 آگوست (2 شهریور) در سایت این روزنامه منتشر شده است -- درباره آینده صنعت گوشی‌های هوشمند و چگونگی رویارویی هواوی با رقبایی چون سامسونگ و اپل سخن گفته است که متن کامل آن در اینجا ارائه شده است.

وال ‌استریت‌ ژورنال (WSJ): چرا هواوی در گام اول تصمیم گرفت بجای تمرکز بر تجهیزات مخابراتی، تجهیزات مصرفی را به فروش رساند؟

ریچارد یو (Richard Yu): از حدود 10 تا 12 سال پیش، اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات موبایل، شبکه های موبایل نسل سوم را گسترش دادند. اما در آن زمان گوشی های نسل سوم هنوز بسیار گران بودند و اپراتورهای مذکور از هواوی خواستند که گوشی‌هایی سازگار با این تکنولوژی و با قیمت مناسب طراحی کند. از این رو ما گوشی‌هایی بدون عنوان تجاری (White label) را تولید کردیم که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات موبایل، نام خود را بر روی آن گوشی ها درج می‌کردند. پس از اینکه شرکت اپل گوشی هوشمند آیفون را وارد بازار کرد، اپراتورها از ما خواستند که گوشی‌های هوشمندی برایشان طراحی کنیم. در آن زمان، اچ تی‌سی و سامسونگ و چند شرکت دیگر، اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان اسمارت‌فون‌های مبتنی بر اندروید بودند.

محصولات ما کیفیت خوبی داشت و بعنوان یکی از تولیدکنندگان بدون عنوان تجاری باید با دیگر تولیدکنندگان بدون عنوان تجاری این عرصه که هزینه و کیفیت پایین‌تری داشتند رقابت می‌کردیم. اما این وضعیت اصلا برای ما خوب نبود چراکه نشان تجاری (Brand) و به تبع آن ارزش تجاری نداشتیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم که از نشان تجاری خودمان استفاده کنیم.

WSJ: هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند چگونه عمل می‌کند؟

یو: تولیدکنندگان بسیاری در زمینه گوشی هوشمند در بازار -- خصوصا در چین -- فعالیت دارند. بازار کلی این صنعت تثبیت شده است و برخی فروشندگان جهانی در حال حذف شدن هستند. با این حال اگرچه بسیاری از فروشندگان از فضای موجود رنج می‌برند، اما هواوی نه تنها در زمینه فروش محصولات و درآمد، بلکه در زمینه سودآوری نیز در حال رشد است. سال گذشته ما سومین تولیدکننده بزرگ در زمینه فروش بودیم و 52 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رساندیم و در سال جاری نیز فروش بیش از 80 میلیون گوشی هوشمند را به عنوان هدف پیش روی خود قرار داده‌ایم.

WSJ: وجه تمایز هواوی و مزیت شما در چیست؟

یو: برندهای دیگری هستند که محصولات بسیار خوبی ارائه می‌کنند و برخی نیز از هواوی شناخته شده‌ترند. اما هواوی تأمین‌کننده تجهیزات مخابراتی است. ما در سراسر جهان تجهیزات ارتباطی شبکه اعم از شبکه‌های اینترنت پرسرعتِ (broadband networks) ثابت و سیار تولید می‌کنیم و از آنجا که فناوری آن را در اختیار داریم، می‌توانیم تجیهزات موبایلی بسازیم که هنگام ارتباط با شبکه بهتر عمل کنند. ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم در قیاس با دیگر سازندگان گوشی، آخرین فناوری شبکه را پشتیبانی نماییم و این ارزشی است که می توانیم برای این بازار به ارمغان آوریم.

WSJ: هواوی در مورد نرم‌افزارهای گوشی های هوشمند چه کاری انجام داده است؟

یو: در این زمینه تجارب کاربران امری کلیدی است و ما منابع زیادی را صرف تحقیق و توسعه می‌کنیم. ما نرم‌افزار رابط کاربری (user interface) خود را بر روی اندروید طراحی کرده‌ایم. تیم نرم‌افزاری ما متشکل از حدود 2,000 نفر است و می‌توانیم سرمایه‌گذاری خود را در این تیم، سالانه 20 تا 30 درصد افزایش دهیم. برای ارائه خدمات بهتر با شرکت های نرم‌افزاری و اینترنتی مشارکت داشته‌ایم. در واقع این صنعت مدام در حال تغییر است و نمی‌توان همه کارها را به تنهایی انجام داد.

WSJ: برای بسیاری از تولیدکنندگان گوشی، اندروید تنها انتخاب است. از نظر شما این امر برای هواوی مسأله‌ساز است؟

یو: پاسخ به این سوال دشوار است. ما برای استفاده از سیستم عامل ویندوزفون تلاش کردیم اما متقاعد کردن مصرف کنندگان برای خرید گوشی‌هایی با سیستم عامل ویندوزفون دشوار بود و این مسأله برای ما منفعتی نداشت. ما برای دو سال روی این گوشی‌ها سرمایه‌گذاری و مبالغ بسیاری را در آن صرف کردیم. در نهایت تصمیم گرفتیم که عرضه گوشی با سیستم عامل ویندوز فون را به حالت تعلیق درآوریم. البته ما از این که اندروید تنها گزینه موجود است نگران هستیم اما انتخاب دیگری برای ما وجود ندارد و در عین حال تعامل خوبی با گوگل داریم.

WSJ: آیا تاکنون به استفاده از سیستم عامل تایزن --سیستم عامل متن باز شرکت سامسونگ -- اندیشیده‌اید؟

یو: ما هیچ برنامه‌ای برای استفاده از تایزن نداریم. برخی از اپراتورهای سرویس‌دهنده موبایل ما را به سمت طراحی گوشی‌هایی مبتنی بر سیستم عامل تایزن تشویق می‌کنند اما من به همه آنها جواب منفی داده‌ام. پیش از این ما تیمی برای تحقیق در زمینه تایزن داشتیم اما آن را منحل کردم. به نظر من تایزن شانسی برای موفقیت ندارد و در واقع حتی موفقیت ویندوز فون نیز دشوار است.

ما برنامه‌ای برای ایجاد سیستم عامل ویژه خودمان نیز نداریم، چرا که هرچند طراحی یک سیستم عامل جدید امری آسان است اما مسأله اصلی ایجاد اکوسیستمی حول آن است.

WSJ: گروه لنوو-- یکی دیگر از سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند -- نیز در حال خریدن موتورولا موبیلیتی(Motorola Mobility) است. آیا هواوی برنامه‌ای برای خرید شرکت خاصی ندارد؟

یو: ممکن است لنوو با این کار بتواند سهمی از بازار را کسب کند، اما شرکت های مختلف رویکردهای متفاوتی دارند. ما برای خریدن شرکت‌های دیگر اشتیاق چندانی نداریم و بر روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنیم. حضور در مقیاس‌های کلان‌تر می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود و این مسأله اهمیت بسیاری دارد؛ اما یقیناً مهمترین مسأله نیست. بدون سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تحقیق و توسعه نمی‌توان محصولات بهتر با ارزش افزوده بیشتری را به مصرف‌کنندگان ارائه کرد.

WSJ: آیا برای فروش بیشتر تجهیزات موبایل به شرکت‌ها و مشتریان دولتی تلاش می‌کنید؟

یو: مشتریان سازمانی (enterprise) ما به تجهیزات موبایل نیاز دارند (هواوی به مشتریان شرکتی خود تجهیزاتی برای ایجاد شبکه خصوصی (private network) ارائه می‌دهد). این دسته از مشتریان به امنیت و بهره‌وری (efficiency) توجه دارند و برای تأمین تقاضای آنها، کسب و کار دستگاه‌های موبایل ما در تعامل با کسب و کار تجهیزات سازمانی ما است. اپل اخیرا از مشارکت با IBM خبر داده است و کسب و کار برنامه امنیتی Knox سامسونگ نیز به مشتریان سازمانی خدماتی را ارائه می‌دهد. این مسأله برای کسب و کار هواوی نیز‌ بسیار اهمیت دارد.


واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل دستور توقف استفاده از دو ماده شیمیایی خطرناک بنزن (Benzene) و ان‌هگزان (N-hexane) را در مرحله نهایی تولید محصولات خود صادر کرد.

این تصمیم در روز چهارشنبه 13 آگوست (22 مرداد) پس از آن گرفته شد که از حدود پنج ماه پیش دو سازمان نظارتی دیده‌بان کار چین (China Labor Watch) و آمریکای سبز ( Green America) به سبب آنچه «چشم‌پوشی از آسیب‌های کاری» خوانده‌اند اپل را مورد انتقاد قرار داده و درخواست کردند تا استفاده از دو ماده آسیب‌رسان بنزن و ان‌هگزان را در مراحل تولید محصولات خود و به ویژه در مراحل تولید آیفون 6 به صورت رسمی متوقف کند. لیزا جکسون -- رئیس سابق آژانس حفاظت از محیط زیست و مشاور فعلی محیط زیست اپل -- در واکنش به این انتقادات، از تصمیم مجموعه اپل برای توقف کاربرد چنین موادی و مسئولیت‌پذیری در برابر نگرانی‌ها سخن گفت و افزود: « اهمیت بسیاری دارد که رهبری خود را نشان دهیم و بکوشیم با بکارگیری مواد شیمیایی سبزتر، نگاهی رو به آینده داشته باشیم.»

البته حذف این دو ماده از کارخانه‌های اپل در حالی انجام می‌شود که این شرکت پس از 4 ماه تحقیق روی این مواد و مراحل تولید، هیچ‌گونه خطری را برای 500,000 کارگر مشغول به کار در 22 کارخانه تولید کننده در سراسر جهان که به تولید محصولات این شرکت مشغول بوده‌اند مشاهده نکرده است؛ با این حال و بر خلاف انتظار برآمده از نتایج این تحقیقات، اپل نسبت به حذف این دو ماده اقدام کرده و قصد دارد از تأمین‌کنندگان نیز بخواهد که از بنزن و ان‌هگزان در تولید آیفون، آیپد، آی‌پاد، کامپیوترهای مک و دیگر محصولات استفاده نکنند. همچنین اپل شرکت های تابعه را نیز ملزم کرده است که تمام مواد را بازرسی کرده و از عدم مصرف این مواد در آنها اطمینان یابند.

ان‌هگزان حلّالی آلی است که به صورت مخلوط با دیگر حلّال‌ها موارد استفاده بسیاری دارد. اما کاربرد نادرست ترکیبات شامل این ماده نظیر استشمام آنها، می‌تواند باعث ورود این ترکیبات به بدن و آسیب به سیستم عصبی شود. بنزن نیز ماده‌ای خطرناک و سرطان‌زاست که در دراز مدت می‌تواند به بروز سرطان خون بینجامد. این دو ماده عمدتا در حلّال‌هایی یافت می‌شوند که برای پاکسازی ابزارآلات الکترونیکی بکار می‌روند. البته اپل همچنان به استفاده از این مواد در مراحل اولیه تولید خود ادامه می‌دهد.

Apple Chemicals

مطابق اعلام شرکت در وبسایت رسمی، اپل خود را متعهد می‌داند که «کارکنان و محیط کاری سالم و ایمنی» داشته باشد و به همین دلیل «بسیاری از مواد آسیب‌زا را از چرخه تولید خارج» خواهد کرد. برای تحقق این هدف «بر روی مواد و فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری تحقیقاتی انجام گرفته و یک هیأت بازرسی مرکب از متخصصان ایمنی مواد شیمیایی برای جلوگیری از آلودگی تشکیل شده است تا مواد سمی از محصولات و زنجیره تأمین شرکت حذف شود.» بر اساس این سیاست، شرکت اپل از ممنوعیت استفاده از 2 ماده که از نظر شیمیایی بالقوه خطرناکند در طول فرآیند مونتاژ آیفون و آیپد و در راستای تعهد اخیر این شرکت برای حفظ سلامت کارکنان خبر داد.

به علاوه در کنار مسائل مرتبط با سلامت کارکنان، این اقدام شرکت اپل را می‌توان در راستای رقابت جدید شرکت‌های صنعتی، به ویژه در حوزه فن‌آوری اطلاعات، برای کسب جایگاه برتر میان برندهای سبز (Green Brands) ارزیابی کرد که اپل نیز صراحتا از آن سخن گفته است. برند سبز جریان نوینی در حوزه مدیریت است که می‌کوشد فرآیند تولید محصولات را بر دو اصل اساسی حفاظت از محیط زیست و توسعه کسب‌و‌کار پایدار معطوف نماید. این جریان نوین در حقیقت با هدف کاستن از آسیب‌های عمیق زیست‌محیطی ناشی از توسعه تولید صنعتی، به عرصه مدیریت معرفی شده است تا با ایجاد رقابت میان شرکت‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست، آینده حیات را در زمین حفاظت نماید. مطابق گزارش سالانه موسسه تحقیقاتی اینتربرند (Interbrand)، شرکت نوکیا در سال 2014 در میان 10 شرکت برتر این حوزه قرار گرفته و اینک اپل می‌کوشد با ممنوع کردن استفاده از این دو ماده شیمیایی سمی در خط تولید محصولات خود، علاوه بر حفاظت از سلامت کارکنان و مصرف‌کنندگان، جایگاه خود -- که اکنون 21 ام است -- را نیز در فهرست برندهای سبز جهان ارتقا بخشد.

هرچند تحقیقات دقیق و دامنه‌دار در شرکت اپل، خطری را برای کارکنان شرکت به اثبات نرسانده است اما اپل استفاده از «محصول ایمن و کار در محیطی امن را حق طبیعی هر فرد» می‌داند و بر همین اساس نیز اقدام به حذف این دو ماده کرده است. البته حذف کامل کاربرد این مواد از فرآیند تولید شرکت در کنار محدودیت استفاده از برخی مواد آلوده‌کننده دیگر، به هیچ روی آسان نخواهد بود. با این حال اپل مصمم است که تولید «مواد سبزتر و محصولات دوستدار محیط‌زیست مانند کابل‌های بدون پی‌وی‌سی، صفحات نمایش بدون جیوه» و موارد مشابه را در دستور کار خود قرار دهد.