سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

توصیه میکنیم حتما نکات مهم این پست را بخوانید تا در نحوه صحیح استفاده از باتری موبایل خود را بدانید.

برای خواندن مطالب به ادامه مطلب بروید

 

 

                                                                                    


نکاتی درباره چگونگی نگهداری هر چه بهتر باتری موبایل و روش های شارژ صحیح 

یکی از مهم ترین مشکلات گوشی های تلفن همراه مربوط به باتری آن ها است. زمانی که شارژ گوشی ناگهان تخلیه می شود به این معنی است که باتری کارایی خود را از دست داده است و یا یکی از دلایلی که گوشی هنگام کار با برنامه های مختلف هنگ می کند، عدم توانایی باتری در تامین توان مورد نیاز گوشی است. با رعایت مواردی جزیی می توان عمر باتری های موبایل را افزایش داد. 

? شارژ اولیه

زمانی که برای اولین  بار گوشی را شارژ می کنید ظرفیت باتری مشخص می شود. ساختار باتری های لیتیومی با سایر باتری ها متفاوت است و شارژهای اولیه در آن ها اهمیت زیادی دارند. اولین استفاده از گوشی نباید با شارژ همراه باشد به این معنی که ابتدا اجازه دهید شارژ اولیه بطور کامل تخلیه شود(باطری دستگاه خالی شود) و سپس گوشی را بطور کامل شارژ کنید. زمانی بین 6  تا 8 ساعت برای شارژ اولیه کافی خواهد بود. اگر کار ضروری با دستگاه ندارید آن را حین شارژ کردن خاموش کنید. معمولا بعد از یکی دو ساعت گوشی پیغام پایان شارژ را نشان خواهد داد اما در دفعه اول به این پیام توجه نکنید و اجازه دهید شارژ اولیه باتری(6 تا 8 ساعت) همچنان ادامه داشته باشد.


? دفعات شارژ

باتری ها معمولا از نظر دفعات شارژ محدودیت هایی نیز دارند. البته این محدودیت ها زیاد نیست و برای سال ها کافی خواهد بود با این حال برخی موارد می تواند به دوام باتری کمک کند. در هر بار شارژ، باتری را بطور کامل شارژ کنید و تا قبل از پایان آن، آداپتور را جدا نکنید. شارژ بیش از اندازه هم برای گوشی مناسب نیست و بهتر است زمانی که پیام پایان شارژ ظاهر شد شارژر را جدا کنید. برخی افراد طبق عادت شب ها تا صبح باتری را شارژ می ؛ که بزرگترین دلیل کاهش عمر باتری شارژ کردن شب تا صبح باتری است.زیرا هر کدام از سلول های باتری ظرفیت معینی دارند و اگر بیش از حد ظرفیت مجازشان پر شوند، از بین می روند و کم کم با از بین رفتن هر کدام از سلول های باتری عمر باتری موبایل شما به تدریج کم می شود.


? شارژ مناسب

از آداپتور متناسب با گوشی خود استفاده کنید. برخی از آداپتورها ممکن است از نظر شدت جریان(آمپر) با گوشی شما سازگار نباشند. البته امروزه استانداردهایی برای آداپتورها وجود دارد و اغلب گوشی ها نیز بر اساس این استانداردها عمل می کنند. به همین دلیل می توان از یک شارژر برای چندین نوع گوشی مختلف استفاده کرد منوط به اینکه از متناسب بودن آمپر باتری و شارژر اطمینان حاصل کنید. یکی از دلایل داغ شدن باتری هنگام شارژ می تواند متناسب نبودن آمپر خروجی شارژر با آمپر ورودی باتری موبایل باشد. شارژ گوشی در هوای گرم نیز باعث آسیب دیدن باتری خواهد شد. این اتفاق معمولا در اتومبیل ها بسیار دیده می شود. اگر هوای داخل اتومبیل گرم است و یا گوشی زیر نور آفتاب قرار دارد بهتر است آن را تا زمان خنک شدن اصلا شارژ نکنید. استانداردهای ایمنی برای باتری ها باعث می شوند تا امنیت آنها افزایش پیدا کند با این حال مواردی بوده است که شارژ باتری در هوای بسیار گرم به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی باعث انفجار باتری و آسیب هم شده است.

? زمان مناسب برای اتصال به شاژر

برای شارژ کردن باتری معمولا درصد زیر 9 پیشنهاد می شود (زمانی که دستگاه Alarm می دهد) ولی وقتی اجازه می دهیم باطری کاملا خالی شود عمر باتری بیشتر می شود. اگر هم نمی توانید همیشه این کار را بکنید حداقل ماهی یک بار این عمل را انجام دهید.


? تمیزکردن اتصالات

اگر اتصالات و پین هایی که به باتری متصل می شوند تمیز نباشند، جریان برق به درستی انتقال پیدا نمی کند. این آلودگی ها می توانند باعث افزایش مقاومت در مسیر جریان شوند که این مساله به باتری و گوشی آسیب می زند. این موضوع تنها در مورد پایه های درونی گوشی نیست بلکه شامل خروجی آداپتور نیز می شود. بهتر است در دوره های زمانی مشخص این اتصالات را تمیز کنید. اگر در محل سکونت شما رطوبت هوا زیاد است ترکیبات فلزی در محل پایه ها با رطوبت هوا واکنش می دهند و ایجاد اکسید می کنند.


? سردکردن باتری

باتری های لیتیومی زمانی که در سرما قرار می گیرند، دچار برخی فعل و انفعالات شیمیایی می شوند که می تواند به احیای ظرفیت از دست رفته آن ها تا حدی کمک کند. به همین دلیل باتری های مستعمل را می توان درون یخچال یا فریزر قرار داد.در نظر داشته باشید این روش از نظر علمی ثابت شده است .با این حال الزاما به معنی کارکرد صحیح باتری بعد از آن نیست. بطور خلاصه می توان گفت امتحان این روش ضرری ندارد ولی با انجام آن نباید  انتظار یک باتری نو و صد در صد سالم  را داشته باشید.

? تنظیمات نور صفحه نمایش

شدت نور پس زمینه مانیتور ، مدت زمان لازم برای خاموش شدن LCD دراثر عدم استفاده (حالت Stand by) و بلندی صدای زنگهای مختلف از مهمترین آنها هستند. تلفن شما مدت زمانی بعد از بی کار بودن نمایشگر را خاموش می کند(حالت StandBy) این زمان در تنظیمات صفحه نمایش شما قابل دسترسی است. نمی توانید باور کنید کم کردن این زمان چقدر در کاهش مصرف باطری موثر است. حتما به این مورد توجه کنید.

 

? تاثیر شگفت انگیز پس زمینه مشکی

پس زمینه مشکی برای صفحه نمایش: برای بالابردن راندمان باتری بهترین حالت استفاده از پس زمینه مشکی است. پس هر چه رنگ پس زمینه روشن تر باشد باتری موبایل شما زودتر تخلیه می شود، همچنین از قرار دادن پس زمینه های متحرک برای موبایل خود جدا پرهیز کنید چرا که نتیجه ای جز تخلیه باتری موبایل شما در کوتاه مدت را نخواهد داشت.


? ویبره را دست کم نگیرید

تلفن زیبای شما برای لرزاندن خودش انرژی زیادی مصرف می کند. اگر اوضاع باطری خراب است بهتر است از خیر ویبره بگذرید و اجازه بدهید برایتان در مواقع لازم آواز بخواند!


 ? خاموش کردن برنامه های جانبی

برنامه های جانبی مثل هندزفری بلوتوث، وایرلس، جی پی اس و ... را در صورتی که مورد استفاده نیستند خاموش کنید چون در صورت روشن بودن ماندگاری شارژ را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند.از جی پی اس غافل نشوید این یکی اغلب فراموش می شود و مرتب در حال خوردن باطری است(چندین برابر بقیه سرویس ها). اگر به آن نیاز ندارید و یا شارژ باتری موبایلتان رو به اتمام است حتما خاموش اش کنید.


? نرم افزارهای غیر ضروری را ببنید

هر نرم افزای که باز است در حال مصرف انرژی است. همیشه حواستان باشد که چند نرم افزار به صورت همزمان در حال اجرا هستند. اضافی ها را ببندید.

? صداهای غیر ضروری

حتما لازم است هنگام تایپ کیبرود تلق و تلوق بکند؟ یا با هر صفحه ای که باز می کنید یک صدا بشنوید؟ با غیر فعال کردن صداهای غیر ضروری می توانید مصرف باطری را کم کنید.


? دمای مناسب

می دانستید که دمای بالا باعث خالی شدن سریع تر باطری میشود؟ مثلا اگر تلفن را در جیب شلوار نگه دارید باطری بیشتری مصرف می کند تا اینکه روی میز باشد. چون دمای بدن باعث گرم شدن باطری و تخلیه زودتر آن میشود.

? از سیگنال های شبکه موبایل غافل نشوید

تلفن همراه هوشمند شما دائما در حال جستجو برای دریافت امواج شبکه و کنترل ارتباط خود است. پس در مکان هایی که سیگنال ضعیف است و یا کلا در پوشش شبکه موبایل نیست، اسمارت فون شما بسیار بیشتر و شدیدتر برای یافتن امواج کار می کند. در این گونه موارد بهتر است که تلفن همراه خود را خاموش کنید و یا اینکه آن را در حالت Flight mode قرار دهید. حتی برخی می گویند اگر شارژ کمی دارید و نگهداری آن برای تان مهم است، در طول شب هم اگر امکان دارد موبایل تان را خاموش کرده یا در حالت فلایت مود قرار دهید.


? به روزرسانی سیستم عامل و نرم افزارها

همیشه به دنبال آخرین نسخه سیستم عامل، firmware و نرم افزارهای نصب شده روی موبایل تان باشید. زیرا برنامه نویسان و شرکت های تولید کننده موبایل همیشه به دنبال کاهش مصرف باطری هستند و ورژن های جدیدتر مصرف باطری کمتری نسبت به اجدادشان دارند.