سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوراهک

 

راهنمای خرید تلفن های همراه

به ادامه مطلب بروید

 

 

 

                                                                                                                                         

 

راهنمای خرید تلفن های همراه

در این مقاله بیشتر سعی بر این موضوع داریم که چگونه می توان یک انتخاب درست و خوب برای خریداری تلفن موبایل داشته باشیم.

اندازه گوشی و وزن آن: 

یکی از نکات مهم و برجسته برای خریداری گوشی ابعاد و وزن آن می باشد. معمولا تلفن های موبایل از لحاظ وزن به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از: سبک وزن, میان وزن و سنگین وزن.

تلفن های موبایل سبک وزن چیزی در حدود 90 گرم وزن دارند. البته این موضوع را در نظر بگیرید که این دسته برای کارهای ساده و با صفحه نمایش غیر لمسی می باشند. همچنین دارای رابط کاربری ساده و ابتدایی هستند که با قیمتی پائین پرفروش ترین تلفن های موبایل در بازار می باشند. عمر باتری زیاد, آنتن دهی بسیار عالی و عمر بالای خود دستگاه از مهمترین ویژگی های این موبایل ها می باشد.

تلفن های موبایل میان وزن چیزی بین 100 تا 125 گرم وزن دارند. در این رده می توان انواعی از تلفن های هوشمند که با بدنه ی پلاستیکی و فلزی ساخته می شوند را مشاهده کرد. همچنین دستگاه های که در این رده قرار می گیرند طول و عرضشان نسبت به مدل سبک وزن بیشتر می باشد و همچنین درای ضخامت کمتری نسبت به مدل های سبک وزن می باشند.

و در آخر به تلفن های موبایل سنگین وزن می رسیم که وزنشان از 140 گرم تا 185 گرم می رسد که واقعا در دست گرفتنشان بسیار مشکل می باشد. معمولا در این رده از تلفن ها به خاطر استفاده بسیار زیاد از فلز در نقاط مختلف گوشی و مقاوم بودنشان در برابر گرد و خاک و آب به این دلیل سنگین می باشند.

صفحه نمایش و وضوح آن:

قبل از اینکه تلفن های هوشمند امروزی به بازار بیایند, اندازه صفحه نمایش تلفن های موبایل چیزی بین 2.5 تا 3 اینچ بود. اما با ظهور صفحه نمایش های لمسی اندازه نمایشگرها با تغییرات بسیار زیادی همراه بود. در بین گوشی های لمسی پائین ترین اندازه صفحه نمایش 3 اینچ است که شاید کار با این نوع تلفن های لمسی مقداری سخت باشد.

اما امروزه برندهایی همچون اچ تی سی, سامسونگ, سونی, ال جی تلفن های هوشمند خود را در بین اندازه های 3.5 تا 4.8 اینچ تولید می کنند که این مقدار بزرگی صفحه نمایش بر اساس نیاز کاربر می تواند مناسب ترین اندازه باشد.

در قسمت وضوح صفحه نمایش های لمسی کمترین مقدار برابر با رزولویشن 320 در 240 پیکسل می باشد و در مکان بعدی این نوع وضوح می توان به (WQVGA) که رزولویشن این نوع به 400 در 240 پیکسل می رسد اشاره کرد. وضوع صفحه نمایش آخرین مدل آیفون 960 در640 پیکسل می باشد که به عبارتی به آن (qHD) هم گفته می شود که مقدار  تراکم پیکسل در اینچ آن برابر با 330 PPi می باشد. وضوح صفحه نمایش تلفن هوشمند سامسونگ گلکسی اس 3 هم 1280 در 720 می باشد که به عبارتی به آن (HD) گفته می شود و مقدار تراکم این نوع مدل 306PPi می باشد و در اخر هم تلفن سونی اکسپریا اس با اندازه 4.3 اینچی خود درای 342PPi است.

دوربین:

معمولا کاربران ایرانی به مگاپیکسل دوربین تلفن های هوشمند خود بسیار اهمیت می دهند. معمولا هر چه مگاپیکسل دوربین بیشتر باشد به معنای افزایش کیفیت تصاویر نیست ولی یکی از عوامل تعیین کننده در کنار سایر عوامل می باشد ولی به تنهایی خیر.

یکی از  مهمترین فاکتورهایی که می تواند کیفیت تصاویر را بالا ببرد تعداد گیرنده های نوری بر روی سنسور می باشد. به طوری که هر چه سنسور بزرگتر باشد میزان نویز تصویر به طور قابل ملاحظه ای کاسته می شود. مثلا گوشی های سونی از سنسور اختصاصی خود با نام Exmor™ R استفاده می کند. در قسمت لنز می توان به شرکت های Carl Zeiss و Schneider اشاره کرد که لنزهایشان به ترتیب در گوشی های نوکیا و ال جی مشاهده می شود.

یکی دیگر از عواملی که در تعیین کیفیت بسیار تاثیر گذار می باشد فوکوس اتوماتیک و عکس العمل خودکار دستگاه نسبت به تغییر مکان سوژه در مورد عکاسی است, به وسیله این قابلیت می توان نه تنها امکان ثبت تصاویر بسیار نزدیک به لنز دوربین فراهم می آید بلکه با کمک فناوری تاچ فوکوس نیز می توان تمرکز تصویر را از سوژه مرکزی به کارترهای دلخواه کاربر تغییر داد. یکی دیگر از عوامل مهم در کیفیت تصویر میزان قدرت فلش LED یا زنون و فناوری های دیگری همچون تشخیص چهره, لبخند و امکان فوکوس خودکار در این زمینه وجود دارد.

گوشی Nokia 808 PureView نوکیا که به آن می توان Camera Phone هم گفت, دوربین آن دارای حداکثر 41 مگاپیکسل می باشد که دارای حداکثر رزولوشن در نوع خود می باشد. همچنین گوشی دیگری هم وجود دارد که دوربین آن دارای 13 مگاپیکسل با فوکوس خودکار است.

فناوری لمسی صفحه نمایش: 

فناوری هایی که برای ایجاد قابلیت های لمسی در صفحه نمایش ها به وجود آمده اند عبارت اند از: مقاومتی و خازنی. شاید 99 درصد تلفن های هوشمند لمسی از فناوری خازنی استفاده می کنند و فناوری مقاومتی مربوط به سال های گذشته می باشد.

پنل های خازنی در نمونه های با کیفیت و با قیمتی بالاتر حضور دارند. یکی از نکات منفی فناوری مقاومتی عدم پشتیبانی از تماس چندگانه می باشد که به دلیل محدودیت هایی, جایی در بین مدل های رایج بازار ندارد ما اصلا فناوری مقاومتی را  پیشنهاد نمی دهیم و کاری هم با این فناوری نداریم.

در فناوری خازنی که کاملا متفاوت نسبت به مدل دیگر است کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به فناوری مقاومتی ارائه می دهد. در ساختار پنل های خازنی از یک لایه هادی الکترسیته استفاده می شود که همواره جریان های الکتریکی در آن به صورت مستمر برقرار است. از نکات مثبت پنل های خازنی می توان به حساسیت بسیار بالا و پشتیبانی از لمس چندگانه اشاره کرد و از نکات منفی آن می توان به این موضوع که فقط صفحه نمایش را باید به اجبار از دست استفاده نمود, که کار با دستکش در این نوع پنل ها مقداری آزار دهنده است.

باتری:

از عواملی که باعث می شود مقدار باتری به شدت کم شود می توان به GPS، بلوتوث, وضوح صفحه نمایش, فناوری ساخت پردازنده, میزان روشنایی پنل, سرعت اورکلاک پردازنده مرکزی, تعداد برنامه های در حال اجرا و Wi-Fi اشاره کرد که اصطلاحا به آنها قاتل انرژی هم گفته می شود. باتری هایی که امروزه در گوشی ها یافت می شود باتری هایی از ترکیب لیتیوم و یا پلیمر می باشند که تغییرات بسیار زیادی نسبت به نسل قبلی خود دارند. اولین تغییر افزایش واحد میلی آمپر یا (AMH) می باشد و امروزه باتری گوشی های هوشمند چیزی در حدود 1750 تا 2200 میلی آمپر است.  هر چه مقدار میلی آمپر بیشتر باشد توانایی کار با گوشی در یک بازه ی زمانی معین بیشتر است یا به عبارتی رابطه مستقیم دارند.

سیستم عامل: 

سیستم عامل یک بستر کلی برای امکان نصب گسترده برنامه ها و یا محتواهای جانبی در کنار ثبات و سرعت بالا ارائه می دهد. شاید بدون اغراق سیستم عامل اندروید شرکت گوگل محبوب ترین سیستم عامل در سرتاسر دنیا باشد، البته بستگی به کشور مورد نظر هم دارد.

عواملی که باعث محبوبیت این سیستم عامل می شود می توان به حمایت تولید کنندگان بزرگ موبایل در سرتاسر جهان, آپدیت های پیاپی و پشتیبانی گسترده توسعه دهندگان این سیستم عامل اشاره کرد. آخرین نسخه از این سیستم عامل ورژن 4 یا (Ice Cream Sandwich) است. IOS هم که توسط شرکت اپل توسعه داده شده است و مختص تلفن ها ی موبایل و تبلت های این شرکت است. از دیگر سیستم عامل ها می توان به MeeGo ، Bada و   Windows Phone اشاره کرد. من این قسمت را به خودتان واگذار می کنم چون این موضوع امری دلخواه می باشد.

پردازنده مرکزی: 

پس از اینکه سیستم عامل دلخواه خود را انتخاب کردید نوبت به سخت ترین انتخاب شما یعنی پردازنده می شود. در پردازنده دو فاکتور را باید بسیار جدی بگیرید که اولی فرکانس سرعت عملیاتی و دومی چند هسته ای بودن پردازنده می باشد.

پردازنده های سوار شده بر روی گوشی ها را می توان به سه دسته تک هسته ای دو هسته ای و چهار هسته ای تقسیم بندی کرد. در حال حاضر شرکت های OEM یا شرکت های مادر مثل ARM ،Qulcomm ،Texas Instruments ،Nvidia و ST Ericsson به تولید پردازنده برای تلفن های هوشمند مشغول می باشند. اگر یک پردازنده از 4 هسته پشتیبانی کند اینطور نیست که مقدار زیادی از باتری را مصرف کند. تازه درست برعکس به این دلیل که پردازنده های 4 هسته ای از فناوری ساخت 22 نانومتری پشتیبانی می کنند و این معنای مصرف کمتر انرژی می باشد.

دوستان عزیز وقتی که می خواهید یک گوشی خریداری کنید ببینید که چه انتظار و نیازی از گوشی دارید. اگر یک کاربر معمولی هستید من به شما قول می دهم پردازنده های تک هسته ای همه نیازهای شما را برآورده می کند. اما اگر یک کاربری هستید که می خواهید از بازی و برنامه های جدید بهره مند شوید پس باید به فکر خریداری گوشی هایی باشید که از پردازنده های دو و چهار هسته ای پشتیبانی کند, البته باید به فکر قیمتش هم باشید.

پردازنده گرافیکی:

پردازنده ی گرافیکی یکی از آن قطعاتی است که باعث بهتر اجرا شدن بازی ها می شود, البته ساختار چیپ ست های به کار رفته در کنسول های بازی دستی با چیپ ست های موبایل تفاوت های بسیار زیادی دارند چون شرکت هایی که کنسول می سازند فناوری ساخت این قطعات را با توجه به سیستم عامل کنسول به کلی تغییر می دهند.

از دیگر کارهایی که بر عهده پردازنده می باشد می توان به پشتیبانی از پخش فیلم های با کیفیت و با وضوح بالا اشاره کرد. پردازنده های Power VR در پلتفرم های سامسونگ و TI همچنین چیپ ست Broadcomm در پلتفرم های نوکیا و چیپ ست های Adreno توسط کوالکام از نمونه های رایج بازار می باشند.

فضای ذخیره داده و حافظه:

حافظه رم حافظه ای پرسرعت با دسترسی موقتی است که با سرعت بالای خود امکان خواندن و نوشتن سریع را به وجود می آورد. معمولا حافظه ی RAM به سیستم عامل بسیار بستگی دارد و در سیستم عامل های گوناگون تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد. در سیستم عامل سیمبین حداکثر مقدار رم استفاده شده 256 مگابایت می باشد در حالی که در اندروید تا 1 گیگابایت هم مشاهده شده است.

معمولا حافظه رم در اجرای کارهای مالتی تسکینگ بسیار موثر بوده و نقش بسیار زیادی را ایفا می کند. در قسمت ROM یا فلش همان گونه که از نامش پیداست حافظه داخلی گوشی است. این قسمت بین چند مگابایت تا چند گیگابایت متغیر می باشد, در این قسمت فایل های سیستمی یا سیستم عامل ذخیره می شود.

در قسمت فضای ذخیره داده یا کارت حافظه گوشی ها دارای پشتیبانی از کارت های SD می باشند که با توجه به دو نوع مختلف یعنی SDHC و SDXC، کاربر می تواند بر اساس نیاز خود این نوع کارت ها را خریداری کند. سرعت خواندن و نوشتن این نوع کارت ها از 2 تا 10 مگابیت بر ثانیه می باشد که هر چه این اعداد بیشتر باشند سرعت خواندن و نوشتن هم بیشتر خواهد شد و کاربر را مخصوصا در قسمت فیلم برداری با وضوح بالا بسیار یاری خواهد داد.

اضافی ها:

وظیفه اصلی یک گوشی برقراری تماس و ارتباطات می باشد. معمولا این کار به سه صورت انجام می پذیرد: GSM – 3G – LTE 4G و CDMA

شبکه GSM رایج ترین شبکه ارتباطات موبایلی در سرتاسر جهان می باشد. این شبکه برای دریافت اطلاعات از دو راه به نام های GPRS و EDGE استفاده می کند که سرعت آنها به ترتیب 114 تا 560 Kbps می باشد. دو قسمت 3G و 4G که اصلا نیازی نیست بحث کنیم چون اپراتورهای موبایل چنین چیزی اصلا ارائه نمی دهند همان که بهتر توجهی نداشته باشیم. از دیگر امکانات دیگر موبایل می توان به Wi-Fi ،DLNA، فناوری NFC ،Micro USB، درگاه HDMI و بلوتوث نسخه 3 و 4 اشاره کرد.